Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Meer informatie.
Maandag, 20 september 2021

Medewerkers Fujifilm doen B-buurt aan

Litterati-app verzamelt data
De Fujifilm fabriek gevestigd in Tilburg is tevens hoofdkantoor van Europa en produceert o.a. fotopapier en offsetplaten en telt ruim 700 medewerkers.

Medewerkers van Fujifilm zetten zich elk jaar in om een bijdrage te leveren aan een sociaal maatschappelijk project. Dit jaar was gekozen voor het thema zwerfafval als opmaat voor de World Cleanup day op 18 september 2021.

Woensdag 15 september verzamelde Fuji medewerkers zich bij de keet, speciaal voor deze gelegenheid door Brouwers Groen op het Buurmalsenplein geparkeerd. Zo'n 20 dames en heren trokken, gewapend met handschoenen, grijpers, zakken en een plattegrond door de B-buurt. Tijdens het verzamelen werd gebruik gemaakt van de Litterati-app*

De Fuji medewerkers hebben van 10u tot 15u afval verzameld, onderbroken door een pauze in de vorm van een picknick. Van buiten werken krijg je nou eenmaal honger.

De opbrengst? 50+ zakken afval.Stafdirecteur Fujifilm Ton van Roessel motiveerde de actie als volgt: “We hebben voor dit concept gekozen omdat duurzaamheid een belangrijk thema is. We vinden het belangrijk om iets voor onze omgeving te doen. Bovendien spreekt het opruimen van zwerfafval mij persoonlijk ook erg aan. We moeten zuinig zijn op onze natuur en zelf in actie komen!”


* De Litterati-app werkt eenvoudig. Met je telefoon fotografeer je een stuk zwerfafval. De app voegt geo-data toe aan jouw foto en via een tool beveelt de app tags aan voor het soort afval. Je kunt de tags die passen bij het afval bevestigen waardoor de app blijft verbeteren. Alle verzamelde data worden gekoppeld aan jouw actie en bevatten onder andere informatie over het soort afval, het merk (herkomst), het aantal stukken, de locatie, hoe lang je hebt gelopen. De data uit de verschillende acties wordt samengevoegd waardoor je een duidelijk beeld krijgt van de probleemgebieden en de herkomst van het afval. Op deze manier kun je 'op maat' actie ondernemen tegen bijvoorbeeld specifieke vervuilers als de bekende blikjes van Red Bull.

Fotocredit: Fujifilm